سايت‌هاي مرتبط


 







 
کتیبه‌های تدبر
سامانه
????????? ?????

آمار سایت
آنلاین ها
16
امروز
59
دیروز
13
هفته
192
ماه
4965
کل
4965
 
کد مطلب: 118606
به همت جهاددانشگاهي ؛
همايش دانشجويي تدبر در قرآن در چهارمحال و بختياري برگزار شد
-
تاریخ انتشار : 1396/03/03
نمایش : 557
همايش دانشجويي تدبر ۳۱ فروردين 96 به همت معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي چهارمحال و بختياري و با حضور دانشجويان دانشگاه‌هاي استان در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.
 همايش دانشجويي تدبر ۳۱ فروردين 96 به همت معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي چهارمحال و بختياري و با حضور دانشجويان دانشگاه‌هاي استان در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.
در اين همايش نيم روزه که با خير مقدم رئيس  جهاددانشگاهي استان شروع شد، حجت الاسلام و المسلمين علي صبوحي، مدرس، پژوهشگر و مؤلف کتب تدبر به تشريح مفهوم تدبر پرداخت و در ادامه به بحث تدبر در سوره مبارکه فجر پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمين علي صبوحي در همايش دانشجويي تدبر در قرآن که با حضور رئيس و معاون جهاد دانشگاهي و دانشجويان علاقمند از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي استان در سالن فارابي دانشکده علوم پايه دانشگاه شهرکرد برگزار شد، با ارائه تعريفي از  تدبر  و لازمه‌هاي فراگيري آن، گفت: تدبر مطالعه کردن قرآن است، خواندن با مطالعه کردن متفاوت است، زيرا مطالعه کردن با فهميدن همراه است ولي خواندن اين‌گونه نيست.
وي با اشاره به اينکه زيبا خواندن قرآن مهم است اما نبايد ما را از اصل مطالعه غافل کند، افزود: حفظ و قرائت قرآن بسيار لازم است اما آنچه موجب نگراني مي‌شود، اکتفا کردن تنها به حفظ و قرائت است.
حجت‌الاسلام صبوحي با بيان اينکه قرآن براي ثواب کردن نازل نشده، اگرچه با ثواب همراه است، اظهار کرد: هدف از نزول قرآن، فهميدن، متذکر شدن و عمل به آن است.
مدرس حوزه و دانشگاه تصريح کرد: مطالعه کامل، مطالعه‌اي است که سير جملات پيگيري شود زيرا مقاصدي در کل نوشته وجود دارد که ممکن است از يک جمله دريافت نشود و بايد به جملات بعد مراجعه شود.
وي با بيان اينکه براي هر سخني دو نظم موضوعي و هدايتي وجود دارد، افزود: نظم موضوعي يعني يک موضوع واحد را دنبال مي‌کنيم ولي در نظم هدايتي با يک هدف واحد روبرو هستيم در صورتي که ممکن است موضاعات متنوع باشند و سوره‌هاي قرآن همه داراي نظم هدايتي هستند.
حجت‌الاسلام صبوحي با بيان اينکه از گام‌هاي مهم در تدبر تشخيص سياق‌ها است، بيان کرد: کار متدبر اين است که در گام بعدي هر سياق را به خوبي و درست بفهمد؛ در اين صورت است که متدبر مي‌تواند بگويد که سياق‌ها چه ارتباطي باهم داشته‌اند وهدف از نزول يک سوره چه بوده است.
حجت‌الاسلام صبوحي با تلاوت آيات سوره فجر به تدبر در اين آيات پرداخت و گفت: هرگاه سوره‌اي را مطالعه مي‌کنيم بايد به ترجمه آن مراجعه کنيم و در اين سير به آياتي مي‌رسيم که با آيات قبل ارتباطي ندارد، زيرا قرآن هنوز پاراگراف‌بندي نشده ولي به اين معنا نيست که يک سوره پاراگراف ندارد.
استاد تدبر در قرآن با تأکيد بر اينکه پارگراف بندي در قرآن يک مهارت است که لازمه آن يادگيري تدبر است، تصريح کرد: سوره فجر با چند قسم (سوگند) از جانب خداوند آغاز مي‌شود و سياق اول(پارگراف اول) سوره فجر همين قسم‌هاست.
حجت‌الاسلام صبوحي ادامه داد: سياق دوم اين سوره در مورد قوم عاد، ثمود و فرعون و عاقبت آن‌ها، سياق سوم راجع به انسان و نگرش‌هاي غلط وي به بعضي از مسائل و سياق چهارم در مورد نفس مطمئنه است.
وي با اشاره به اينکه در سياق سوم خداوند يک نگرش غلط را در انسان شناسايي مي‌کند و راه درمانش را مشخص مي‌کند، گفت: خداوند يتيم‌نواز نبودن و دنياپرستي را نگرشي غلط مي‌داند و در اين سياق به امتحان انسان توسط خداوند اشاره شده است که خداوند انسان را با داشتهها ونداشته‌هايش آزمايش مي‌کند.
يادآور مي شود اين همايش با مشارکت و حمايت معاونت فرهنگي اجتماعي و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

 
 
 
 
مولف: حسین پور
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
انتشارات جهاد دانشگاهي


 
مركز افكارسنجي دانشجويان ايران
اوقات شرعی